[interview Ondernemer 118] Jacinta Bokma en Joyce Pherai van CookingToday.nl
- Food-en-retail
- 10 nov 2017 @ 00:02
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - FoodInterviewMarketing
- 10 nov 2017 @ 00:02
- Redactie Food en Retail
MarketingTribune prolongeert de successerie 'Ondernemer van de Week'. Check de eerdere 117 gesprekken hieronder. Als nummer 118 interviewt de redactie Food&Retail Jacinta Bokma en Joyce Pherai, contentmakers van de nieuwe duurzame foodsite CookingToday. Bokma ziet een nieuw type zich voedende mens opstaan, die bediend wordt door CookingToday. 'De Gezonde Bourgondiër noem ik het zelf, de consument die gezond, bewust -ook in prijs- wil genieten, met aandacht voor de ander, de dieren en de planeet.' We spreken de twee ondernemende dames.
1. Stel julliezelf graag voor. Wat hebben jullie met marketing? En met food?
Joyce: los dat ik zelf graag in de keuken sta en heel bewust het moment van samen eten met mijn gezin pak, heb ik 15 jaar lang gewerkt bij verschillende (online) publishers waaronder 10 jaar bij Sanoma. Ik heb meegewerkt aan diverse campagnes voor food merken. Ook nu vanuit mijn bureau ContentToday worden we voornamelijk door food en human interest partijen ingeschakeld voor het ontwikkelen van influencermarketing campagnes en videoproducties. Bij food en human interest ligt echt mijn hart. Je kunt zeggen dat ik van mensen en hun verhalen houd, en natuurlijk van lekker eten. En daar wilde ik meer mee doen.'
Jacinta: 'De essentie van marketing voor mij is is dat je het verhaal echt óver brengt. Hoewel daar best veel in is veranderd vind ik. Vroeger was een merk vergelijkbaar met een mooie bloem die met haar kleurenpracht de bij aantrok. "Kijk eens hoe mooi ik ben." En dat deed je dan met een schot hagel: heel veel reclame maken. Maar nu is het denk ik precies andersom: consumenten zijn nu veel kritischer, eten niet alles meer voor zoete koek, dus jij moet je verdiepen in háár kleuren, actief er op af gaan, snappen wat zij wil en haar verleiden door het verhaal te vertellen, echt meer op ínhoud te gaan zitten. Content is king, meer dan ooit. Wij doen dat met een drietrapsraket in video, social én print.'
2. OK, het nieuwe platform: kun je aangeven wat de geschiedenis en drijfveren zijn en waar dit ‘foodblog brand’ om draait?
Joyce: 'Op het videoplatform CookingToday.nl draait het echt om mensen en lekker eten. Terwijl ik zo’n 1,5 jaar geleden het lievelingsgerecht van mijn vader stond te koken, vroeg ik mij af of er meer mensen zijn die bijzondere emoties en herinneringen hebben bij bepaalde gerechten. Om hierachter te komen ben ik gewapend met een camera op zoek gegaan naar mensen met verhalen. Wat ik ontdekte is dat eten mensen en verschillende culturen dichter bij elkaar brengt. Dat was het moment waarop het idee voor CookingToday ontstond. De video’s op CookingToday hebben de vorm van korte, intrigerende documentaires die de kijker meeneemt in het verhaal. Het platform is een ode aan mijn vader. Zoals hij mij inspireerde met zijn mooie verhalen in onze keuken, wil ik mensen inspireren met de verhalen en gerechten op CookingToday. Tijdens mijn zoektocht naar mooie eetverhalen kwam Jacinta op mijn pad.'
Jacinta: 'Toen Joyce mij benaderde met haar idee voor CookingToday was ik meteen enthousiast. "Green CookingToday" is het groene "hart" van CookingToday, het duurzame kookeiland van de site. Ik ga als storyteller op zoek naar bijzondere verhalen en paradijsvogels uit de duurzame foodwereld. De persoonlijke portretten die ik voor Green CookingToday maak, raken aan de uitdagingen waar we voor staan. In ons eigen leven, op onze planeet en in onze toekomst. Daarin heb ik in Joyce Pherai mijn soulmate gevonden. Met "echte" verhalen die ontroeren, inspireren, troosten, verhalen die je aan het denken kunnen zetten, verhalen die verteld móéten worden.'
3. Hebben jullie voor de positionering en lancering van CookingToday samengewerkt met reclame- of PR-bureaus? Kun je iets vertellen over deze campagne?
Joyce: 'Met CookingToday wil ik een stukje huidige Nederlandse eetcultuur met video vastleggen. Daar waar Jacinta verandering wil brengen in de manier waarop we eten. Volgens haar moet er een "groene revolutie" komen binnen de foodwereld. En ik omarm haar missie. CookingToday is voor ons dus echt een passie-project. Iets wat we willen doen en voor ons gevoel nu moeten doen. Al die ontmoetingen met bijzondere mensen, al die diepgaande gesprekken en mooie verhalen over eten die zij met ons delen. Dat alleen al geeft ons zoveel voldoening. Jacinta en ik hebben ons eigen netwerk en vanuit mijn eigen content marketing bureau heb ik de plannen voor CookingToday in de eerste instantie voorgelegd aan partijen waar we al mee samenwerken. Ik ben werkelijk verrast hoe enthousiast het concept van CookingToday tot nu toe wordt ontvangen. Zo zijn we in gesprek met verschillende uitgevers en merken die zien wat wij zien in CookingToday. En dat is toch heel gaaf om mee te maken.'
Jacinta: 'Eens. En sommige dingen ontstaan ook heel natuurlijk. Zo werd onze eerste aflevering met de vegan Rastafarichef Izaba opgemerkt door het Engelse Plantbased News, een van de grootste internationale medianetwerken op het gebied van "green" food. Vanaf deze maand staan we daar maandelijks met de laatste video’s.'
Joyce: 'Ja, dat was heel bijzonder en niet gepland. Voor de lancering zelf heb ik She PR in de arm genomen. Omdat Sheila (Koster, red.) een enorme topper is en omdat ik goede ervaring met haar heb.'
4. Is de foodblog- en receptenmarkt volgens jullie een ingewikkelde, licht graag toe? Moeilijk je hoofd boven water te houden of juist vetpot?
Joyce: 'Ik zie vooral veel kansen. Met CookingToday willen we een nieuw verfrissend genre van storytelling inbrengen, we zitten echt op cinematic storytelling. Wij geloven erin dat het vooral de mensen zijn die een merk, product of zelfs een recept tot leven brengen. Er valt wat dat betreft nog veel winst te behalen. Door als merk of als uitgever net een laag dieper te gaan en ervoor te zorgen dat je die bijzondere verhalen op de juiste manier verteld. Met alle content wat er nu dagelijks op social media door merken wordt geproduceerd, is een goede storytelling belangrijker dan ooit. Naast Jacinta zorgt programmamaker Michael Abspoel, met 16 jaar Man bijt Hond-ervaring op zijn CV, als senior creative ervoor dat CookingToday als geen ander foodmerken en uitgevers kan ondersteunen bij het creëren van unieke social video formats en series die de kijker meeneemt in het verhaal.'
5. Heeft de flexitariër de toekomst? Eten we gezonder? Met andere woorden: wat zien jullie als belangrijke foodtrends in Nederland?
Jacinta: 'De toekomst is Plantaardig, met een hoofdletter P. Van Puur, van Pro actief. Mijn missie is daarbij merken te helpen hun unieke, duurzame kant te laten zien. Juicy, sexy, healthy! We zitten op een enorme golf waar de consument nu zelf al volop op surft, om vraagt, echt voor ópen staat. Laat je duurzame hart zíen als merk. Jij bent het, ik ben het, wíj zijn het: ik durf te stellen dat 87% van de Nederlanders het al is. "De Gezonde Bourgondiër noem ik het zelf, de consument die gezond, bewust -ook in prijs!- wil Genieten met de grote G, dus ook met aandacht voor de ander, de dieren en de planeet.'
6. Vanuit de wetenschap en door grote voedselconcerns wordt soms gewaarschuwd voor zelfbenoemde food goeroes die via massale YouTube-distributie onzin verspreiden. Mensen onnodig bang maken. Mee eens? Hoe borgen jullie je informatie?
Joyce: 'Eens. Doordat iedereen tegenwoordig met een social media account, of het nou YouTube is of Facebook, op zijn manier een "uitgever" is geworden, is dit de andere kant van de medaille. Je moet je voorstellen dat we met een team van mensen werken die op zoek gaat naar juist die echte, eerlijke en bijzondere verhalen die schuilgaan achter de organisaties. Daar draait het hele platform en het idee achter CookingToday om. De kijkers nemen we uiterst serieus. Creativiteit, transparantie en onze expertise op het gebied van contentmarketing zorgen ervoor dat de verhalen die wij vertellen echt zijn en het vertrouwen wekken bij de kijkers.'
Jacinta: 'Mensen hebben enorm behoefte aan duiding: de herkomst van eten en het koesteren van je eetcultuur. Ik ben trend forecaster maar kijk ook naar de cijfers, dan zie je dat die ons bevestigen. Hoewel de meeste Nederlanders gezond zijn, is ongeveer de helft van de bevolking te zwaar volgens het RIVM in januari 2017. 55% van de Nederlanders zegt het afgelopen jaar gezonder te zijn gaan eten, en 86% van de ondervraagden zegt gezonder te eten door minder ongezonde producten in huis te halen volgens bureau GfK.'
7. Tenslotte: hoe gaan jullie verder? Komt er een eigen foodlijn bijvoorbeeld?
Jacinta: 'We sluiten niets uit. Je kon mij tenslotte ook vinden op de Albert Heijn huismerk-verpakking van revolutionair vlees gemaakt van groente. Het gaat erom dat je mensen wil bereiken.'
Joyce: 'Inderdaad, mensen bereiken en raken, daar gaat het om. Wij gaan in ieder geval verder met het in beeld brengen van mooie eetverhalen, die verteld moeten worden, en onze oneindige zoektocht naar paradijsvogels en praktische idealisten. Ook gaan we de eerste samenwerkingen met foodmerken en uitgevers uitrollen. Er komt een ‘menukaart’ die we aan onze klanten bieden. Denk aan main courses met verrassende print-media-combinaties in samenwerking met magazines, kookboeken in pocket formaat die meegeseald kunnen worden en branded youtube channels waar we voor onze opdrachtgevers bijzondere videoseries maken. De drietrapsraket in video, social én print waar Jacinta het al in het begin over had. Wij zijn er klaar voor!'
Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de 117 linkjes hieronder. Bekijk ook de CookingToday-video onderop!
tekst: Peter van Woensel Kooy
Check hier de site van CookingToday
Jacinta Bokma
Joyce Pherai
Logo CookingToday
Eerdere hoogvliegers uit deze serie
117. [interview Ondernemer 117] Sven Dirkzwager - general manager MyCOOKS
116. [interview Ondernemer 116] Hubrecht Duijker - wijnschrijver
115. [interview Ondernemer 115] Frans Story - algemeen directeur Van Boxtel hoorwinkels
114. [[interview Ondernemer 114] Olivier Wegloop - cmo gevogeltebedrijf Kipster
113. [[interview Ondernemer 113] Cor Jansen - oprichter en cmo Kooc kant-en-klaar
112. [interview Ondernemer 112] Olaf Ouwerkerk - bedenker van Rotterdammertjes
111. [interview Ondernemer 111] Marijke de Laat en Joris Landa - Bouillon Brothers
110. [interview Ondernemer 110] Jaco Pieper - oprichter en marketeer Koupe ijs
109. [interview Ondernemer 109] Sophie Heldens - country manager reBuy
108. [interview Ondernemer 108] Jochem Snels - oprichter / eigenaar Another Cookie
107. [interview Ondernemer 107] Leendert Mulder - event expert Cannes en Cambodja
106 [interview Ondernemer 106] Henrietta Morrison - oprichter Lily’s Kitchen petfood
105. [interview Ondernemer 105] Sander van Bladel - marketeer Lesara agile retail
104. [interview Ondernemer 104] Jurryt van Arend, marketeer Doniger Fashion Group
103. [interview Ondernemer 103] Jaap Korteweg - oprichter De Vegetarische Slager
102. [interview Ondernemer 102] J.W. Kaldenbach& Edo Dijksterhuis - Bierrevolutie
101. [interview Ondernemer 101] Mark Vletter - oprichter telecomaanbieder Voys
100. [Ondernemer van de Week] Bénine Bijleveld - Benines Kitchen foodblog
99. [Ondernemer van de Week] Martijn Suister - Quandoo restaurantreserverings-portal
98. [Ondernemer van de Week] Marjolein in 't Veld - fashionbrand Marjolein Elisabeth
97. [Ondernemer van de week] Esther Weissman - Esthers Cookery
96. [Ondernemer van de Week] Margreet Leppink en Santje Kramer - app Rambler
95. [Ondernemer van de Week] Tijno Verkerke - Brand Activation manager 24Kitchen
94. [Ondernemer van de Week] Sarah Smit - oprichter Stina Woods
93. [Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - oneQ smart outdoor cooking
92. [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing
91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping
90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict
89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore
88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal
87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw
86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin
85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box
84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya
83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten
82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers
81.[Ondernemer van de Week] Kevin de Roos - eigenaar en bedenker Tante Nel Rotterdam
80. [Ondernemer van de Week] Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau
79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE
78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem
77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide
76. [Ondernemer van de Week] Iris Weges - consultant Female Health Company
75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes
74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office
73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger
72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland
71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes
70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys
69. [Ondernemer van de Week] Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate
68. [Ondernemer van de week] Caroline Glasbergen - oprichter 'Fitshe' female sportshakes
67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen
66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube
65.[Ondernemer van de Week] Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants
64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper
63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret
62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots
61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota
60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater
59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps
58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema
57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon
56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti
55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl
54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik - eigenaar van De Paarse Keizerin
53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding
52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer
51. [Ondernemer van de Week] Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate
50. [Ondernemer van de Week] Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde - Oestercompagnie
49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino
48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger
47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades
46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu
45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands
44. [Ondernemer van de Week] Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS
43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail
42. [Ondernemer van de Week] Saskia de Knegt - oprichter Worlds of Opportunities
41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS
40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw
39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com
38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq
37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese
36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica
35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts
34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash
33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel & marketing Storelink
32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace
31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel
30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy
29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin
28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany
27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao
26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy
25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts
24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien
23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style
22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union
21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina
20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!
19. [Ondernemer van de Week] Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero
18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn
17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill
16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm
15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen
14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models
13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij
12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash
11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver
10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)
9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp
8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep
7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten
6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande
5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl
4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne
3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG
2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos
1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'
Ook een keer schitteren in deze serie? Als marketeer/entepreneur zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- nieuw
- Bourgondier
- food
- Joyce Pherai
- vegan
- successerie
- ondernemer
- 118
- Sanoma
- Jacinta Bokma
- CookingToday.nl
- oprichter
- contentmakers
- YouTube
- Ondernemer van de Week
- Sheila Koster
- duurzaam
- groenten
- Food&Retail
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Intertoys overgenomen door ToyChamp
- Jelle Mul (Patagonia): Marketing is uiteindelijk toch het...
- Brouwerij 't IJ: Amsterdam 750 verdient overdreven iconisch bier
- Column Lego: steen voor steen een succesvolle innovator
- Nieuw onderzoek toont groeiende populariteit van afhaalpunten...
- Wasteless AI uitgerold voor Carrefour
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Nieuw foodmerk Jumbo's in Nederland... 04-11-2024
- Blokker krijgt uitstel van betaling 04-11-2024
- Huidverzorgingsmerk The Ordinary... 01-11-2024
- Nieuw onderzoek toont groeiende... 31-10-2024
- Hornbach voor zevende maal op zoek... 31-10-2024
- Wasteless AI uitgerold voor Carrefour30-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing